برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ گام اساسی توسعه ریلی و صنعت حمل و نقل است

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان درباره اثرات رشد نامتوازن صنعت فولاد بر پایداری آن اظهار کرد: با تجزیه و تحلیل آماری نسبت به تولید فولاد از سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله تا محصولات نهایی مشاهده می‌کنید که در طول ۵۱ سال که از عمر فولاد می‌گذرد، متناسب با اولویت‌ها و نیازها در برهه‌های زمانی متفاوتی بخش خاصی از صنعت یا زنجیره توسعه یافته و در آن سرمایه‌گذاری شده است.

اسداله فرشاد درباره تاریخچه فولاد ایران گفت: در سال ۱۳۴۶ در ۲ بعد صنعت فولاد، یک آغاز داشتیم که یکی در ذوب آهن اصفهان بود که مبتنی بر صنعت کوره بلند و استفاده از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی و احیای غیر مستقیم آهن، شکل گرفت. در بخش خصوصی نیز در اهواز ۶ کارخانه ذوب، فولاد و نورد که بعدها به نام گروه ملی صنعت فولاد ایران معرفی شدند و به عنوان بخش خصوصی شکل گرفتند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان افزود: در ۱۳۵۷ فولاد اهواز کلنگش زده می‌شود و بعد از انقلاب اسلامی ایران پروژه ده‌گانه انقلاب شکل می‌گیرد که در زمره آن‌ها می‌توان به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، چادرملو گل‌گهر و فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد.

وی ادامه داد: با به بهره‌برداری رسیدن فولاد خوزستان و مبارکه ضرورت تامین مواد اولیه به صورت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مطرح شد. لذا ضرورت تامین مواد اولیه منجر شد که توسعه بالادست فولاد یعنی تامین کنسانتره سنگ‌آهن در راس برنامه‌های توسعه زنجیره فولاد قرار بگیرد. بنابراین در این برهه زمانی یعنی از دهه ۶۰ تا ۷۲ که گل‌گهر به بهره‌برداری می‌رسد بحث توسعه بالادست بخش فولاد مطرح می‌شود.

فرشاد عنوان کرد: بعد از آن به دلیل برخورداری ایران از گاز طبیعی اهمیت توسعه صنعت احیای مستقیم در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین در هر برهه زمانی شما مشاهده می‌کنید که یک بخشی از زنجیره فولاد جلو می‌رود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با بیان این‌که به دلیل عدم وجود یک نقشه راه مدون نتوانستیم این اقدامات را در یک راستای موازی و متوازن پیش ببریم، افزود: هر بخشی که سودآوری بهتری داشت و به لحاظ صرفه اقتصادی از بازگشت سرمایه مناسبی برخوردار بود، سهام‌گذاران و سرمایه‌گذاران برای توسعه آن بخش اقدام کردند، به همین دلیل با یک عدم توازنی روبه‌رو شدیم.

وی درباره نقش ایمیدرو در تدوین نقشه‌راه و طرح توازن صنعت فولاد بیان کرد: در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ سازمان ایمیدرو به عنوان سیاست‌گذار باعث شد که نقشه‌راه و طرح توازن صنعت فولاد تدوین شود یعنی گام نخست را ایمیدرو در بدو تاسیسش برداشت و متوجه این عدم توازن شد. به مرور به نتیجه رسیدند که برای رسیدن به هدف چشم انداز افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ۷۵ میلیون تن گندله، ۷۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن خام نیازمندیم.

فرشاد بیان کرد: در یک دهه اخیر همه فعالان متوجه شدند که برای تولید ۱۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیازمندیم مطالعات اکتشافی را توسعه دهیم لذا در یک دهه اخیر توجه‌ها معطوف به توسعه معادن شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان باید توجه بعدی را معطوف به زیرساخت‌ها کنیم. برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ گام اساسی توسعه ریلی و صنعت حمل و نقل است. به اعتقادم در زمینه تامین انرژی الکتریکی با مشکل جدی مواجه نیستیم. همچنین شرکت فولاد تکنیک طرح جامع مطالعات فولاد را مجددا مرور کرده است و با نگاهی به آن متوجه می‌شویم باید به بخش‌های جدیدی توجه‌مان را معطوف کنیم.